نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان

قبل ازانجام نقاشی بایدچه نکاتی رارعایت کنیم

آشنایی با انواع رنگ روغنی و پلاستیک

رنگ ها دو نوع هستند: رنگ روغنی و رنگ پلاستیک

kkkkkk.gif (400×150)

رنگ روغنی در مواردی استفاده می شود که تابش مستقیم آفتاب یا بارش مستقیم برف و باران وجود داشته باشد. ولی رنگ پلاستیک به خاطر مخلوط شدن سریع آن با آب و استقامت کم آن، فقط در سقف اتاقها استفاده می شود چون به هیچ عنوان آب و نور خورشید مستقیما به آن نمی تابد.

الف) رنگ روغنی:

مات – روشن – براق – کدر ( مشکی )

naghashi.org-4.png (355×200)

مات: به رنگهایی گفته می شود که درخشش خیلی پایینی دارند و غلظت روغن در آنها کم است و بیشتر برای آستر کارها استفاده می شود.

روشن: بیشتر به رنگهایی گفته می شود که به عنوان ماده رنگ، با رنگ سفید آمیخته می شود.

براق: به رنگهایی گفته می شود که درخشش آنها در مقابل نور بیشتر و حرکت آن روانتر است و لیزی آن بیشتراست و غلظت روغن در این نوع رنگ، بیشتر از بقیه رنگها است.

logo.gif (368×86)

کدر : به رنگ سیاهی که به عنوان ماده رنگ با رنگهای دیگر آمیخته می شود و برای پوشش بیشتر کار و نبودن براقی زیادی استفاده می شود.

ب) رنگ پلاستیک :

پلاستیک و نیمه پلاستیک

نقاشی-ساختمان-قلی-پور.gif (594×135)

( در بازار به ۲ صورت در بازار یافت می شود)

نیمه پلاستیک به خاطر اینکه در آن غلظت چسب چوب کمتر است، چسبندگی آن نیز کمتر و استقامت آن بسیار کم است ولی رنگ تمام پلاستیک که در آن از چسب چوب بالایی استفاده شده و چسبندگی آن و زیبایی آن بسیار بیشتر از نیمه پلاستیک است.

توصیه: از رنگ تمام پلاستیک استفاده می شود.

جدیدترین طرحها برای نقاشی ساختمان

آموزش دایره رنگ ایتن را در اینجا برای شما ارائه مینماییم. تقریبا ما همه میدانیم که سه رنگ اصلی که بقولی تمام رنگها را میتوان از ‏ترکیب آنها بدست آورد عبارتند از زرد، قرمز و آبی. ‏ ما این سه رنگ را که در حقیقت سه رنگ اولیه نام دارند، به شکل ‏زیر کنار هم قرار میدهیم:‏

آموزش دایره رنگ ایتن

 kkkkkk.gif (400×150)

همانطور که از قبل میدانستیم بقیه رنگها از ترکیب این سه رنگ ‏بدست میاید. حالا ما دو به دو این رنگها را با هم ترکیب میکنیم و سه رنگ جدید بدست می آوریم:‏

زرد + قرمز = نارنجی

قرمز + آبی = بنفش

آبی + زرد = سبز

سه رنگ نارنجی، بنفش و سبز را که ساخته میشود سه رنگ ثانویه ‏نامیده و آنها را مانند شکل زیر کنار هم قرار میدهیم:‏

آموزش دایره رنگ ایتن

 naghashi.org-4.png (355×200)

تا اینجا از ترکیب دو بدوی سه رنگ اولیه سه رنگ ثانویه بدست ‏آمد و در مجموع شش رنگ حاصل شد. حال این شش رنگ را ‏مجددا دوبه دو با هم ترکیب میکنیم.‏

زرد + نارنجی = نارنجی زرد

نارنجی + قرمز = قرمز نارنجی

قزمر + بنفش = ارغوانی (قرمز بنفش)

بنفش + آبی = نیلی (آبی بنفش)

آبی + سبز = فیروزه ای (سبز آبی)

logo.gif (368×86)

سبز + زرد = سبز چمنی (سبز زرد)

از ترکیب دوبه دوی شش رنگ موجود شش رنگ جدید حاصل می شود و در مجموع دوازده رنگ کنار هم مانند شکل زیر بدست میاوریم:

آموزش دایره رنگ ایتن

انواع کدهای رنگ امیزی ساختمان

آماده سازی سطوح جهت اعمال رنگ اکریلیک

در ابتدا خواص رنگ آکریلیک (اکریلیک) را بررسی می کنیم

kkkkkk.gif (400×150)

۱- ساخته شده از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی بالا و سازگار با محیط زیست و سلامتی انسان.

۲- خشک شدن سریع و چسبندگی عالی و دوام و انعطاف پذیری خوب و قابلیت شستشو و مقاوم به رطوبت و نداشتن بو و حساسیت زایی و تنفس مناسب و عدم جذب چرک و آلودگی و عدم نیاز به حلال های آلی.

naghashi.org-4.png (355×200)

۳ – مناسب برای سطوح گچی ، سیمانی ، آجری .

روش استفاده و آماده سازی سطوح جهت اعمال رنگ های اکریلیک بر پایه آب

الف- سطوح گچی

۱- بهتر است سطوح گچی تازه به مدت ۳۰ روز مانده تا خشک شوند، آنگاه رنگ آمیزی بر روی آنها صورت گیرد .

۲- در اثر فرآیند خشک شدن سطوح گچی، نمکهای محلول برروی سطح گچی آمده و بعد از تبخیر آب بر روی سطح باقی می مانند که به این نمکها شوره گفته می شود . شوره ها را می توان مطابق استاندارد های بین المللی با استفاده از سرکه خانگی برطرف کرد .

۳- حدود ۵/۰ کیلو گرم سرکه خانگی را با یک گالن آب مخلوط نمائید و آن را کاملاً هم بزنید و با استفاده از پارچه ای آغشته به محلول مذکور کلیه سطوح گچی را از هرگونه شوره برطرف نمائید .

۴- با استفاده از پارچه آغشته به آب، اثرات سرکه را از روی سطح برطرف نمائید و منتظر بمانید تا سطح کاملاً خشک شود .

۵- پس از خشک شدن، سطح آماده پذیرش پرایمر آکریلیک می باشد .

ب- برای دیوارهای بیرونی آغشته به جلبک، خزه، گیاهان خاک دار و غیره…

۱- مایع سفید کننده (وایتکس) را به نسبت حجمی ۱ به ۳ با آب مخلوط کنید .

logo.gif (368×86)

۲- با استفاده از پارچه ای کلیه سطوح را کاملاً آغشته از محلول فوق نمائید (از دستکش و ماسک استفاده کنید)

۳- حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کلیه موجودات تک سلولی نابود گردند .

۴- بوسیله کاردک یا ابزار مناسب دیگر سطوح آلوده را کاملاً بتراشید .

۵- با استفاده از پارچه آغشته به آب اثرات احتمالی مایع سفید کننده را از روی سطح برطرف نمائید و منتظر بمانید تا سطح کاملاً خشک گردد .

۶- بعد از خشک شدن، سطح آماده پذیرش پرایمر آکریلیک می باشد .

ج- سطوح بتونی یا سیمانی

۱- بهتر است سطوح بتونی یا سیمانی به مدت ۳۰ روز مانده تا خشک شوند و آنگاه رنگ آمیزی برروی آنها صورت گیرد.

۲- چنانچه سطحی آغشته به گریس، روغن یا چربی باشد، باید بوسیله حلال شستشو گردد .

۳- شوره های موجود برروی سطوح بتونی وسیمانی رامی توان با استفاده از اسید کلریدریک صنعتی برطرف کرد.

۴- اسید کلریدریک ۳۷ % را به نسبت وزنی ۱۵ به ۸۵ با آب در داخل یک ظرف پلاستیکی مخلوط کنید. ( مراقب باشید باید حتماً اسید به آرامی به داخل آب اضافه گشته و در حین اضافه کردن اسید محتویات ظرف راهم بزنید و حتما از محافظ چشم و صورت استفاده نمایید).

۵- سطوح بتونی یا سیمانی را آغشته به محلول فوق نمائید و حدود ۱۵ دقیقه به آن فرصت دهید تا محلول فوق اثر خود را به نحو مطلوب داشته باشد .

۶- با استفاده از آب تمیز سطح را کاملا بشوئید و صبر کنید تا سطح کاملاً خشک گردد .

۷- بعد از خشک شدن، سطح آماده پذیرش پرایمر آکریلیک می باشد .

روش مصرف

۱- پرایمر آکریلیک را فقط با آب رقیق نمائید .

۲- بوسیله غلطک، قلم مو یا پیستوله پرایمر آماده شده را بر روی سطح خشک و فاقـد هرگونه آلودگی از قبیل خزه، شوره، جلبک، گرد و خاک، روغن، گریس، چربی و . . . اعمال نمائید.

۳- صبر کنید تا پرایمر آکریلیک خشک گردد. ( بسته به درجه حرارت و رطوبت محیط این زمان ممکن است ۶-۴ ساعت به طول بیانجامد ).

۴- رنگ آکریلیک پایه آب مصارف بیرونی را به اندازه مورد نیاز با آب رقیق کنید زیرا پس از رقیق کردن قابلیت نگهداری را ندارد .

۵- رنگ فوق را بوسیله غلطک، قلم مو یا پیستوله بر روی پرایمر خشک شده اعمال نمائید .

۶- حداقل ۴ ساعت تا اعمال پوشش مجدد صبر کنید.

تذکرات عمومی

۱- قبل از استفاده کلیه رنگها را کاملاً باهم مخلوط کنید .

۲- بهتر است رنگ های آکریلیک مصارف بیرونی را در زیر نور مستقیم خورشید به کار نبرید ولی در صورت نیاز از نوع مخصوص آن (سیلیکونی) استفاده نمایید.

۳- اگر احتمال می دهید که در۴-۳ ساعت آینده باران خواهد بارید از رنگ های آکریلیک مصارف داخلی استفاده نکرده و در صورت لزوم از رنگ مصارف بیرونی استفاده کنید .

۴- رنگهای آکریلیک مصارف داخلی و بیرونی را به هیچ وجه بر روی سطوح خیس اعمال نکنید .

۵- محدوده دمایی مناسب جهت اعمال رنگهای آکریلیک از ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد می باشد .

۶- در رطوبت نسبی بیش از ۸۰% رنگ آمیزی نکنید .

۷- ابزار مورد استفاده را بلافاصله بعد از اتمام کار با آب شسته و در داخل ظرف محتوی نفت یا حلال دیگری نگهداری کنید .

۸- اگر این رنگها بر روی لباس ریخته شوند باید بلافاصله با آب گرم و صابون شسته شوند در غیر این صورت پس از خشک شدن غیر قابل پاکسازی و برگشت خواهند بود .

۹- از مادر رنگهای آکریلیک جهت همرنگ نمودن استفاده کنید و به هیچ وجه از مادر رنگهای پلاستیک (پلی وینیل استات) یا روغنی الکیدی استفاده نکنید .

۱۰- از نگهداری رنگ در محیطهای سرد و از یخ زدگی رنگها جلوگیری نمائید .

لازم بذکر است رنگ آکریلیک ایرانی با تنوع فراوان رنگی و کیفیت مطلوب نیزدر بازار موجود میباشد.

نقاشی ساختمون قلی پور

قبل از شروع مطلب به دلیل طولانی بودن تصمیم گرفتیم در ابتدای آن خلاصه ای قرار بدهیم تا اگر مایل نیستید کل مطلب را مطالعه کنید خلاصه میتواند برای شما مفید باشد.

انجام شش مرحله پیش از نقاشی ساختمان:

kkkkkk.gif (400×150)

1- جمع آوری لوازم محیط و پوشش مناسب محیط اطراف

2-  محدود کردن ناحیه نقاشی و اعمال پوشش مناسب برای جلوگیری از رنگ شدن اطراف

3- مرحله زیر سازی

4- انتخاب رنگ و ساخت آن

5- انتخاب ابزار نقاشی و رنگ آمیزی

6- در نهایت نقاشی و رنگ آمیزی ناحیه مورد

 naghashi.org-4.png (355×200)

مناسب ترین موقعیت برای انجام پروژه رنگ آمیزی و نقاشی دیوارهای ساختمان، هنگامی است که شرایط آب و هوایی موجود امکان باز گذاشتن در و پنجره ها را مهیا کند و تا بتوان مرحله خشک شدن سریع لایه رنگی را به جریان هوا و گرمای آن سپرد. حال اگر شما نیز فرصت را غنیمت شمرده و مهم تر از همه قصد دارید این پروژه را خودتان انجام دهید، نقاشی ساختمان اگرچه به ظاهر ساده به نظر می آید ولی دارای چندین مرحله بوده و رعایت نکاتی در هر مرحله، می تواند با سرعت بیشتر به نتیجه بهتری منجر شود. این مراحل و نکات آنها عبارتند از:

۱) جمع آوری لوازم کاربردی و دکوراسیونی مورد نیاز و همچنین پوشش آنها:

پس از جمع کردن لوازم در گوشه ای از فضا، آنها را با لایه ای پلاستیکی خوب پوشش دهید. برای این منظور شما می توانید این لایه های پلاستیکی را به صورت متری تهیه کنید.

۲) محدود کردن نواحی مورد نظر نقاشی و پوشش مناسب قسمت های هم جوار برای جلوگیری از آغشته شدن به رنگ هنگام نقاشی ماسکه کردن:

logo.gif (368×86)

به عنوان مثال پوشاندن کلیدها و پریزهای برق و تلفن، شیشه های پنجره ها، دستگیره های درب ها و غیره از جمله این اقدامات هستند. برای انجام این کار از نوارچسب های کاغذی به تنهایی و یا به همراه روزنامه می توانید استفاده کنید. حتی ممکن است شما بخواهید تنها قسمت هایی از یک دیوار را آن هم با رنگی متفاوت پوشش دهید که در چنین شرایطی نیز چسب های نواری کاغذی ابزار اصلی محسوب می شوند. نکته ای که باید در اینجا به آن توجه کنیم این است که در صورتی که چسب نواری کاغذی را برای ماسکه کردن انتخاب کرده اید، توجه داشته باشید تا خشک شدن کامل لایه رنگی، هرگز بر کندن آن اصرار نورزید زیرا امکان برداشته شدن لایه رنگ به همراه چسب وجود دارد. حال اگر با وجود خشک شدن رنگ کندن چسب به راحتی انجام نمی گیرد، کافی است پنبه ای را به تینر روغنی آغشته کرده و بر روی چسب بمالید سپس آن را به آرامی از روی سطح رنگ جدا سازید.

توجه: به هیچ وجه به جای تینر روغنی، تینر فوری را امتحان نکنید زیرا تینر فوری رنگ دیوار را در خود حل کرده و شما مجبور خواهید بود دوباره آن دیوار را رنگ کنید.

۳) مرحله زیرسازی:

نقاشی-ساختمان-قلی-پور.gif (594×135)

کلیه قسمت های فرورفته ای را که در اثر ضربه بر روی دیوار پدید آمده است با گچ و یا بتونه پر کرده و سپس هرگونه اختلاف سطح را با سمباده صاف و یکنواخت کنید. به این ترتیب بستری مناسب برای رنگ آمیزی حاصل می شود.

۴ ) مرحله انتخاب رنگ و ساخت رنگ مورد نظر:

ابتدا نوع رنگ مورد نظر را با توجه به دیوار، سقف و غیره و همچنین پوشش قبلی آن انتخاب کرده و سپس به مرحله دیگر یعنی ساخت رنگ دلخواه بپردازید. به عنوان مثال برای پوشش کلیه سقف ها به جز سقف آشپزخانه و سرویس های بهداشتی که شست وشوی سالیانه آن نیاز است از رنگ پلاستیک استفاده می شود. دیوارها را نیز اغلب با رنگ روغنی می پوشانند که تنها تفاوت موجود میان میزان نسبت ماتی و براقی رنگ روغن است که آن هم با توجه به مکان و کارکرد آن انتخاب می شود. به این معنا که برای سطوحی که شست وشوی بیشتر لازم دارند، میزان رنگ روغنی براق نسبت به مات می بایست بیشتر بوده و در مورد دیوارهای دیگر مکان ها این میزان تقریبا نصف نصف و یا حتی مقدار رنگ مات کمی بیشتر از رنگ براق است.

نکته ۱) اگر برای دستیابی به رنگ دلخواه چند رنگ را با هم مخلوط کرده اید، پیش از استفاده بر روی دیوار توجه داشته باشید که همواره رنگ خیس دوپرده روشن تر از خشک شده همان رنگ است. برای امتحان بیشتر نیز شما می توانید قسمتی از در قوطی رنگ و یا قطعه فلزی بدون استفاده ای را با لایه ای از رنگ پوشش داده و کمی صبر کنید. رنگ بر روی فلز با سرعت بیشتری خشک شده و نتیجه زودتر حاصل می شود.

نکته ۲) در صورتی که نمونه رنگی را ساخته و در انتخاب آن اطمینان دارید، برای درست کردن مقدار زیادی از آن لازم است همان فرمول ترکیب رنگی را استفاده کرده و جهت امتحان قطره ای از رنگ نمونه را در داخل قوطی رنگ ساخته شده بچکانید. با این کار به راحتی می توانید رنگ نمونه انتخابی و رنگ ساخته شده را با هم مقایسه کنید.

نکته ۳) این روزها کارخانجات ساخت رنگ دست به تولید طیف وسیعی از رنگ های گوناگون زده اند که به این ترتیب سلیقه همه افراد به راحتی قابل تامین است.

۵) انتخاب ابزار رنگ آمیزی:

برای رنگ آمیزی سطوح داخلی ساختمان و لوازم گوناگون سه نوع ابزار رایج وجود دارد:

الف) قلم مو

ب) غلتک

ج) پیستوله

که باتوجه به شرایط سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی باید از یک و یا ترکیبی از چند تای آنها استفاده کرد.

۶) مرحله رنگ آمیزی:

پس از انتخاب نوع رنگ و ابزار، برای رنگ آمیزی اقدام کنید ولی پیش از آن ابتدا رنگ ها را صاف کنید. به این ترتیب رنگی صاف و بدون ناخالصی حاصل می شود. این کار در مورد استفاده از رنگ های باقی مانده از پروژه های قبلی نقاشی ساختمان الزامی است زیرا رنگ به مرور زمان و در مجاورت با هوا رویه بسته و خشک می شود و در نتیجه ناخالصی هایی در آن به وجود می آید.

دانستنی های رنگ امیزی؟

انواع رنگ های روغنی – رنگ روغنی ساختمان در نقاشی ساختمان

رنگ‌های روغنی – رنگ روغنی ساختمانی

kkkkkk.gif (400×150)

در این نوع رنگ‌ها ، رنگ دانه را در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اولیک و یا لینولنیک می باشد حل می کنند. این روغن‌‌ها در هوا اکسیده شده و به ترکیبات سیر شده تبدیل می شوند و لایه‌ای سخت مقاوم و محافظ تشکیل می دهند که از نفوذ آب در رنگ دانه جلوگیری می کنند.

رقیق کننده :

برای رقیق کردن و سهولت کاربرد رنگ به کار می رود و معمولا یک حلال هیدرو کربنی نظیر ترپنتین است که به روغن تربانتین شهرت دارد.

خشک کننده :

naghashi.org-4.png (355×200)

یکی از اجزای رنگ‌های روغنی است که در حقیقت نقش کاتالیزور در تسریع اکسیداسیون و خشک شدن رنگ ها را دارد و معمولا مخلوطی از اکسید های سرب ، منگنز و کبالت در ( روغن بزرک ) بصورت استر مصرف می شود. رنگهای پوششی (رنگ روغنی) ترکیبی از رنگدانه‌ها، رنگدانه یارها، حلال، روغن اسکاتیف، روغن برزک و … می‌باشد رنگهای روغنی به وسیله تینر روغنی رقیق می‌شوند و رنگها هوا خشک هستند این رنگها در دو نوع مات و براق به بازار عرضه می‌شوند و قابل استفاده با قلم مو، پیستوله و غلطک می‌باشند رنگهای روغنی حدود 12 ساعت زمان لازم دارند تا به طور نهایی خشک شوند و برای خشک شدن سطحی در حدود 4 تا 6 ساعت زمان لازم است.

البته دمای هوا تاثیر زیادی دارد. رنگهای روغنی در قوطی‌های 2/1 و 4/1 و 1/4 و20 لیتر به بازار عرضه می‌شوند. (توضیح اینکه رنگ در بازار به صورت عامیانه به کیلو سنجیده می‌شود ولی واحد حجمی آن به لیتر می‌باشد) .

در گذشته برای مات کردن رنگهای روغنی براق، مقداری مل الک شده داخل آن ریخته و آن را خوب مخلوط می‌کردند که اینکار علاوه بر زبری رنگ باعث گرانروی آن می‌شد.

logo.gif (368×86)

که برای از بین بردن زبری و گرانروی آن مقداری تینر روغنی و روغن الیف به آن اضافه می کردند.

رنگهای روغنی براق از استحکام و بهداشت بیشتری نسبت به رنگهای روغنی مات دارد. امروزه برای رنگ آمیزی مصنوعات چوبی کمتر از رنگ روغن استفاده می‌شود زیرا این رنگها مدت زیادی را برای خشک شدن نیاز دارند. این رنگها قابل استفاده با قلم مو، پارچه بدون پرز، پیستوله و غلطک می‌باشد.

در صورت نبودن تینر روغنی از بنزین و نفت به عنوان رقیق کننده می‌توان استفاده نمود.

البته در سالهای اخیر با ورود مواد اولیه کارخانجات رنگ سازی از کشور چین (اکثرا) به جای آلمان بالطبع نمی توان توقع کیفیت 30 سال کارکرد که بعضی از کارفرمایان مسن توقع دارند را داشت ولی در عین حال تقریبا تمامی کارخانجات رنگ سازی ایران تولیدات با کیفیت استاندارد دارند وبه نظر میرسد استاندارد رنگ های روغنی اجباری شده باشد

نکته دیگری که در مورد رنگ های روغنی وطنی میتوان گفت : قیمت های نزدیک به هم و کیفیت های بسیار مشابه برند های مختلف رنگ در ایران است و تفاوت قیمت دو برند قدیمی ومعروف و جدید و بی نام و نشان حداکثر به 1500 تومان بالغ می شود و من بارها این سوال را از کارفرمایان شنیده ام که رنگ مصرفی شما چه مارکی است و گاهی برند و مارک خاصی که شاید یکی از آشنایان معرفی کرده را از آب گذشته می دادنند و بقیه مارکها را تقلبی می دانند و شاید حدس میزنند که مثلا اگر نقاششان به جای رنگ مارک : شیمی لاک از رنگ مارک هاویلوکس استفاده کرد به اندازه نیمی از قیمت رنگ آمیزی منزلشان سرشان کلاه رفته است که توصیه من به کارفرمایان این است که قبل از تماس با یک نقاش برای رنگ آمیزی محل مورد نظر و در صورت نداشتن اطلاعات از شخص معتمد و آگاه کسب اطلاعات کنند و با چشم باز و خیال راحت سفارش بدهند.

البته در مواردی که کارفرمائی برند و مارک خاصی را در نظر دارد چنان چه نقاش معتقد به شعار (همیشه حق با مشتری است باشد) برند مورد نظر کارفرما را تهیه می کند

نقاشی-ساختمان-قلی-پور.gif (594×135)

مواردی هم تجربه داشته ام که یک خط از تولیدات یک کارخانه که ممکن است برندی معروف و دارایه نشان استاندارد است دارایه معایبی مثله ضعیف بودن خشک کن یا ضعیف بودن پوشش می باشد که یک نقاش با تجربه به جای کلنجار رفتن با خرید معیوب که فقط وقت و انرژی خودش را می گیرد نسبت به تعویض رنگ اقدام می کند.

در چند سال اخیر سازندگان رنگ در جهان سعی کردند که جایگزین مناسبی برای رنگ روغنی پیدا کنند و حتی در بعضی از کشورهای اروپائی تولید و مصرف رنگ های روغنی ممنوع شده است. معایبی که باعث شده در کشورهای جهان اول رنگ روغنی طالب نداشته باشد عبارت است از: بوی بسیار بد و در مواردی غیر قابل تحمل در آپارتمانهایی که همسایه ها ساکن هستند. آلایندگی زیست محیطی به خاطر گازهای فرار حاصل از خشک شدن رنگ و رها شدن مواد حلال فرار(تینر یا نفت یا بنزین) در فضا . قابلیت اشتعال و خطر آتش سوزی در صورت بی احتیاطی. زمان خشک شدن طولانی و… ولی در ایران رنگ روغنی هنوز حرف اول را میزند.logo.gif (368×86)

برخی از دلایل استقبال از این نوع رنگ : رنگ روغنی مقاوم ترین پوشش درمقابل شستشو با آب و حلال ها می باشد و هیچ کدام از پوشش ها و رنگ های رقیب این نوع رنگ مقاومت حتی نزدیک به این رنگ را ندارند. نظر به این که اکثر کارفرمایان توقع حداقل 10 سال دوام را از رنگ آمیزی منزل دارند: رنگ روغنی در صورت ترک نخوردن و ضربه نخوردن و سایش ندیدن بهترین جواب برای این توقع می باشد. در مواقعی که مشتری از من راهنمائی برای انتخاب نوع رنگ میکند: راهنمائی اول من به او رنگ روغنی است.

تمام برند های رنگ روغنی سازگاری بالائی با غلطک دارند و به طرز قابل توجهی به کیفیت اجرا افزوده خواهد شد.

اجرای رنگ روغنی (و رنگ های پلاستیک و واتر بیس و…) با غلطک بواسطه ایجاد ضخامت رنگ و کشاندن لعاب (کیلر) رنگ به سطح خارجی رنگ دوام و مرغوبیت زیادی به اجرا می دهد و بواسطه پرز انداختن منظم ( در 3 اندازه ریز و متوسط ودرشت ) به جای رش قلم اجرا را شکیل تر می کند وعیب موج گچ که بالایه 90% گچ کشی های تجاری فعلی دارا هستند را تا حدود زیادی کور مینماید( به علت شکست نورمنعکس شده از سطح)

مشکلی که اکثر ارائه دهنگان خدمات فنی ساختمانی دارند دخالت افراد ناآگاه به فن در رشته های فنی است و گاهی دیده می شود که افراد با فرض سهولت یک رشته نسبت به انجام کارهائی که هیچ مهارتی در اجرای آن ندارند می نمایند و بعد از خرابکاری و و به هدر دادن وقت و انرژی نسبت به ارجای کار به متخصص آن شغل اقدام می کنند. توصیه می شود قبل از دخالت در کارهائی که نسبت به آن آگاهی ندارند با معتمدان آشنا به فن مشورت کنند.

مراحل اجرای رنگ روغنی با کیفیت درجه یک به طور کلی به این شرح است :اجرای یک مرحله روغن زیر کاردرجه یک بر روی گچ/اجرای یک یا دو دست بتونه کشی کامل (ماستیک) بسته به کیفیت سفید کاری گچ/اجرای یک مرحله رنگ آمیزی (ترجیحا با رنگ های استاندارد آستری)/تعمیر بتونه در حد لازم/اجرای یک مرحله آستر با رنگ استاندارد/اجرای رنگ آخر یا رویه با رنگ استاندارد.در بین این مراحل بسته به نیاز کار مراحل سنباده زنی و تمیز کاری اجرا می شود.

اجرای هر مرحله از رنگ آمیزی بسته به سفارش مشتری می تواند بوسیله قلم یا غلطک باشد

طبق استانداردهای توصیه شده توسط انجمن نقاشان پوشش و کیفیت اجرای رنگ روغنی پس از اتمام باید مشهود باشد. درعین حال شوره و ترک و رطوبت و ضربه و سایش به رنگ شما آسیب می رساند و توصیه می شود قبل از رنگ آمیزی نسبت به رفع شوره و رطوبت از ساختمان اقدام کنید.البته شوره و ترک درمانی ندارد و چنانچه شوره از خاک به فونداسیون و دیوارهای بنا نفوذ کرده باشد حتی از سنگ و کاشی هم عبور می کند واگر به صورت خفیف و مربوط به آجرها باشد تا حدودی قابل رفع است.ترک ساختمان هم از مواردی است که برغم ادعاهای برخی مهندسین و معماران و بنایان و سازندگان مصالح ساختمانی و تولیداتی مثل خمیر ترک گیر و….درمان ندارد و کارفرما باید توجه داشته باشد که ترکی که چندین سانتیمتر گچ و خاک و حتی آجر و بلوک را می ترکاند رنگ با ضخامت زیره 1 میلیمتررا خواهد ترکاند.

در مبحثی که در مورد پوشش های سلولزی خواهیم داشت در مورد رفع بعضی از ترک ها بوسیله این پوشش (ترک را در زیر پوشش مخفی می کند) خواهیم نوشت. به طور کلی مشورت با معتمدین آشنا به فن از طرف مشتری و صداقت در راهنمائی مشتری از طرف مجری سطح رضایت طرفین را بالا خواهد برد.

دراین مطلب سعی شد مطالبی در مورد رنگ روغنی نوشته شود .